מודלים מהארץ

Openvalley אקדמיה ליזמות וחדשנות

Openvalley מתחם לימוד והכשרה ייעודי ליזמים, ארגונים וחברות בשלות בתחום החדשנות וקידום תהליכי שינוי וחשיבה יצירתית, חוץ ופנים ארגונית.

מיקום: מרכז פיזי שהוקם בפארק היי טק יקנעם. הפעילות מתקיימת גם בבתי הספר של רשת אורט בפריסה ארצית
פעילות: סדנאות והרצאות ההעשרה לאנשי חינוך, תכנית יזמות וחדשנות לתלמידי תיכון אשר במסגרתה הם מפתחים פרוייקטים לאתגרים מסביבתם הקרובה בליווי האקדמיה. עיקר הפעילות מתקיימת בבתי הספר וחלקה מתקיים במרכז ביקנעם.
זמן: הפעילות מתקיימת בבתי הספר ובמרכז בשעות הבוקר עבור תלמידי תיכון של רשת אורט.
שותפים: רשת אורט, היזמים אשר עובדים בOpenvalley, עיריית יקנעם

מונא - חלל לשינוי

מונא– מרחב אזורי להתנסות מעשית בטכנולוגיות מתקדמות, הפועל ליצירת מציאות חברתית וכלכלית טובה יותר בפריפריה הצפונית של ישראל. במרחב הפתוח לכולם פועלת מונא למפגש בין מגוון אוכלוסיות ולעשייה טכנולוגית משותפת, תוך מתן הזדמנויות לפיתוח והצמחה אישית וקהילתית.

מקום: מרכז פיזי אשר הוקם במג'ד אל – כרום. הפעילות מתקיימת גם במרכז עצמו וגם בבתי הספר השונים במרחב האשכול.
פעילות: קורסי הכשרה לסטודנטים בחיסור עם התעשיה, ביקורים של קבוצות מחו"ל, הכשרות מורים זמן: בפעילות מתקיימת במהלך שעות היום, פרוייקטים המשלבים טכנולוגיות בתחומי הרובוטיקה,רחפנים , הדפסה בתלת מימד ו- IoT. העשייה מבטיחה תוצרים ברמה הגבוהה ביותר תוך פיתוח אישי והנחלת מצוינות. פיתוח חדרי בריחה עם תלמידים.
שותפים: המכללה האקדמית להנדסה  אורט בראודה, תעשיות מתקדמות , מגוון חברות היי טק, ג'וינט, אשכול בית הכרם והרשויות במרחב.

אופק - מרכזי מצוינות בנגב ובגליל

"אופק – מרכזי מצוינות" הינם מרכזי מצוינות בפריסה ארצית שהוקמו על ידי המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל במטרה לעודד מצוינות, יזמות וחדשנות בקרב ילדים ובני נוער.

מקום: מרכזים בפריסה ארצית רחבה בפריפריה
פעילות: אל המרכזים מגיעים ילדים ובני נוער מכיתות א'-יב' לאחר שעות בית הספר ובמהלך חופשת הקיץ, ללמוד תכנים לימודיים בסטנדרטים אקדמיים בפיסיקה, רובוטיקה, חלל ואסטרונומיה, מדעי הים והסביבה, קולנוע, פיתוח אפליקציות ובניית אתרים, אמנות, הנדסה, עיצוב ואדריכלות, טכנאות מחשב, יזמות עסקית, פיתוח כישורים טכנולוגיים ואמנותיים (קורס מייקרים)​ ודיפלומטיה, תוך הצבת רף מטרות והישגים גבוהים והבאת מצוינותם האישית לידי ביטוי.
זמן: אחר שעות ביה"ס ואחה"צ.
שותפים: הוקמו על ידי המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל מופעלים על ידי "World ORT קדימה מדע", אקדמיה, תעשיה

מרכז אחר"ת - אחוות חוקרים רב תרבותית

מרכז אחר"ת  פועל משנת  2006 לטיפוח חקר בפיזיקה בחינוך העל יסודי, תוך שיתוף פעולה רב תרבותי בין בתי ספר שונים, ובליווי סדנת מנחים מקצועית.
המודל הראשון של  מרכז אחר"ת הוקם בגליל המערבי. ממזג שאיפה למצוינות במדע עם תהליכים חינוכיים ערכיים, מחזק את לימודי הפיזיקה והחקר בבתי הספר ובקבוצות אזוריות, מכשיר בסדנה שבועית, מורים ומנחים להוראה ולמידה דרך חקר. מצמיח מרכזי חקר רב תרבותיים נוספים.

מקום: הוקם מרכז פיזי בקיבוץ כברי, עיקר הפעילות מתקיימת בבתי הספר באזור.
פעילות: סדנאות למורים להכשרת לימודי פיזיקה דרך חקר. בבתי הספר מתבצעים באופן סדיר פרוייקטים בפיזיקה חוקרת – מחליפים חלק מבחינות הבגרות בפיזיקה, ופרוייקטים בפיזיקה מחקרית – המזכים את התלמידים ב- 5 יחידות נוספות בפיזיקה בתעודת הבגרות
זמן: הפעילות מתקיימת בשעות הבוקר ואחה"צ.
שותפים: עמותת מנור – כברי, קרן גלילאו, מכללת אורנים

מרכזי מצויינות באר שבע

לפני כעשור החלו לפעול בבאר שבע מרכזי מצויינות אשר פועלים בצורה חדשנית שבה קיימת מנהלת עירונית המרכזת את הצד הפיזי והאנושי יחדיו. מטרתה של התוכנית העירונית לאתר את נקודת החוזק בכל תלמיד ותלמידה מהחלשים ביותר ועד למצטיינים. במסגרת התוכנית נחשפים כל ילדי העיר, מגני הילדים ועד תיכון למגוון רחב של נושאים ביניהם: מדעים, אמנויות הבמה, מוסיקה, ספורט ומורשת עירונית. במסגרת מרכזי המצויינות מתאחדים כל המומחים העירוניים בתחומים אלה וכן כל המשאבים העירוניים העומדים לרשותם ויוצרים יחד רצף חינוכי לילדי העיר כדוגמת מרכז מדעים, אוניברסיטה, בית ספר למשחק ותיאטרון באר שבע.

מקום: מוסדות קיימים ברחבי העיר באר שבע: מוזיאון המדע, תאטרון, אולם תרבות וכו'
פעילות: לפי מודל המשולש של רנזולי  -קישור אשר מאפשר לילדים בשלב הראשון להיחשף לתחום, בשלב השני להעמיק בו ובשלב השלישי להתמחות ולחקור אותו.
זמן: הפעילות מתקיימת בשעות הבוקר ואחה"צ
שותפים: עיריית באר שבע, מוסדות אשר פועלים בעיר, אוניברסיטת בן גוריון ושותפים נוספים.

חממה אקולוגית עין שמר

החממה האקולוגית בעין שמר היא מרכז חינוכי חדשני הנועד להעשיר, להעמיק ולהרחיב את הלמידה הבית ספרית, לסייע בחיבור התלמידים לעולם המחקר והתעשייה, ולייצר עם התלמידים חוויית למידה משמעותית עבורם.
מתחם החממה, בגודל מגרש כדורגל ובגובה שבעה מטרים, נבנה כולו על ידי התלמידים עצמם. בריכות המים, מערכות גידול הדגים, מתקני האצות, שולחנות גידול הצמחים ומערכות המחשוב, הבקרה והטכנולוגיה משמשים כולם לפרויקטים לימודיים וניסויים מדעיים המתבצעים על ידי תלמידי החממה, כחלק מתכניות הלימודים הפורמאליות של בתי הספר ובמסגרת חוגים מדעיים ותכניות חקר המתקיימות לאחר שעות בית הספר.

פעילות: תכניות הלימוד והחקר בחממה משולבות במסגרת הלימודים הפורמאלית בתחומי החקלאות, הסביבה, המדעים והטכנולוגיה, ולוקחים בהן חלק הקהלים הבאים:
550 תלמידים בתכניות חקר מתמשכות וחוגים מדעיים
5,500 משתתפים בסדנאות חשיפה והעשרה, מהם מעל 2,000 משתתפים במסגרת פרויקט "תגלית"
350 מורים ואנשי חינוך מבתי ספר שונים בהשתלמויות מורים ודיונים פדגוגיים
2000 משפחות מקהילות האזור במפגשי חינוך, תרבות וסביבה.
זמן: הפעילות מתקיימת בשעות הבוקר, אחה"צ וסופי שבוע
שותפים: מינהל לחינוך התישבותי של משרד החינוך, המועצה האזורית מנשה, קיבוץ עין שמר, קרנות, תעשיות

נגישות